KRÁSA, KTORÁ ZABÍJA

Rádioaktívne kúpele pre žiarivú pleť, arzénové oblátky proti akné, alebo depilácia röntgenom. Čo všetko ženy podstupovali na dosiahnutie dokonalosti? Zn. Neskúšajte to doma!

„Márnivosť je môj najobľúbenejší hriech,“ hovorí Diabol v podaní Al Pacina. Atraktivita bola pre ženy vždy súťaží, a pomyselná zlatá medaila upevňovala ich vysoký štatút v spoločnosti, pretože „krása vládne svetu“. Niet preto divu, že mnohé ženy nekompromisne adaptovali príslovie „pre krásu sa musia trpieť“, aby vyšplhali na vyššie stupienky rebríka sociálnej hierarchie. Praktiky, ktoré nám dnes prídu absolútne bizarné však boli v dávnych dobách považované za skutočnú vedu. Boli efektívne, avšak mnohokrát mali fatálne následky.

Olovený make-up
Olovo bolo častou ingredienciou pridávanou do skrášľovacích prípravkov už od staroveku. Kleopatra používala sulfid olovnatý pre svoje ikonické linky na oči a obočie – stačí si spomenúť na ikonickú rolu Liz Taylor. V dobách renesancie sa olovo tiež hojne používalo na dosiahnutie mŕtvolne bledej pleti. Tá symbolizovala náležitosť k vyššej vrstve, ktorá nemala potrebu vykonávať manuálne práce vonku na slnku – čím svetlejšia pleť, tým lepšie. V tej dobe navyše neexistovala alternatíva dekoratívnej kozmetiky na zamaskovanie pupienkov a kiahní (ktoré boli na dennom poriadku). Tzv. „ceruza“ – olovo zmiešané s octom sa používala buď ako krém alebo púder. Také produkty ponúkala značka Bloom of Ninon, ktorá sa na Britskom trhu objavila v roku 1782 vďaka Mademoiselle Louise Pigout z Paríža. Receptúru týchto produktov pripísala spisovateľke a kurtizáne Anne (prezývané Ninon) de L’Enclos z polovice 17. storočia. Pigout tvrdila, že francúzska kráľovná Mária Antoinetta nedala na tento krém dopustiť.

Ľudia, ktorí používali produkty na báze olova tak pomaly umierali na otravu, medzitým, čo trpeli ďalšími vedľajšími účinkami, medzi ktoré patrili silné bolesti brucha, potraty, mŕtvica, ale aj nervová paralýza či schizofrénia.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram